ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ОСВІТИ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ
Наукова доповідь на веб-конференції «Учені НАПН України — українським вчителям», 27 серпня 2020 р.
Анотація
Пандемія COVID-19 має істотні негативні соціально-психологічні наслідки. Заходи з протидії пандемії — масковий режим, соціальне дистанціювання, особливості перебування учнів і вчителів у закладі освіти, необхідність самоізоляції інфікованих тощо — можуть негативно впливати на організацію освітнього процесу. Такий режим роботи закладу освіти ускладнює працю представників психологічної служби — практичних психологів і соціальних педагогів. В умовах карантину в окремих закладах освіти запроваджується дистанційне або змішане навчання, що породжує низку ускладнень. Для учнів: немає зовнішнього контролю (або його послаблено) за виконанням навчальних завдань; складно самоорганізуватися і планувати режим навчальної роботи і відпочинку; обмежено соціальні контакти з однолітками. Для вчителів: необхідно змінювати плани і навчальні програми з урахуванням застосування телекомунікаційних технологій; у значної частини педагогів низький рівень навичок користування ІТ-технологіями; необхідно поєднувати професійну діяльність із приватним життям і змінювати усталений ритм життя. Діяльність працівників психологічної служби в умовах пандемії має здійснюватися відповідно до умов карантину в конкретному закладі освіти. За умови дотримання карантинних заходів зменшується кількість групових занять, а деякі здійснюються онлайн. Індивідуальне консультування та інші індивідуальні форми роботи можуть відбуватися як онлайн, так і у безпосередній взаємодії. Основними завданнями роботи є: зменшення психоемоційного напруження; підвищення стресостійкості (резильєнтності); профілактика дискримінації і стигматизації інфікованих; формування позитивної життєвої перспективи.
Завантаження
Список використаних джерел
Горленко, В.М., Луценко, Ю.А., Острова, В.Д., Сосновенко, Н.В., & Ткачук, І.І. (2017). Методичні рекомендації щодо впровадження циклограм діяльності працівників психологічної служби (В.Г. Панок, ред.). Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. https://lib.iitta.gov.ua/709623/
Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Інститут модернізації змісту освіти. (2020, 27 липня). Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р. (22.1/10-1495). https://bit.ly/3kQCt2w
Міністерство освіти і науки України. (2018, 22 травня). Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України (509). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18
Національна академія педагогічних наук України. (2020, 27 серпня). Учені НАПН України — українським вчителям [Відео]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HvOGb8OOOTw
Панок, В.Г. (2017). Прикладна психологія у педагогічній практиці України. Психологія і суспільство, (4), 94-108. https://doi.org/10.35774/pis2017.04.094
Панок, В.Г. (2020a). Концепція психологічного супроводу освітніх реформ у діяльності психологічної служби. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(1). https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-9-1
Панок, В.Г. (2020b). Роль практичної психології і соціальної роботи у протидії пандемічній загрозі. In В.Г. Кремень (ред.) Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19 : Інтернет-посібник (с. 75-76). Київ: ТОВ «Юрка Любченка». https://lib.iitta.gov.ua/719827/
Панок, В.Г., Чаплак, Я.В., & Андрєєва, Я.Ф. (2019). Основи психологічної допомоги: теорія та практика психоконсультування : навчальний посібник (В.Г. Панок, І.М. Зварич, ред.). Чернівці: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича.
Рыбалка, В.В., & Самодрин, А.П. (ред.). (2020). COVID-19 в измерениях философии, психологии и педагогики : пособие. Киев, Днепр, Кременчуг: ПП Щербатых А.В.
Furman, O., Shandruk, S., Gerasymova, E., Panok, V., Vasylkiv, O., & Lukashuk, M. (2020). Psychological and educational support of students’ self-regulation development. International Journal of Management, 11(4), 326-338. https://doi.org/10.34218/IJM.11.4.2020.033
Sirko, R.I., Bezverkhnia, H.V., Zaverukha, O.Ya., Chupakhina, S.V., & Kyrsta, N.R. (2020). Motivation to Get a Second Higher Education: Psychological and Pedagogical Aspect. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 188-202. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.2.11

Переглядів анотації: 581 Завантажень PDF: 324

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.