ПРОБЛЕМА ОСВІТНЬОЇ ЯКОСТІ В СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Пропозиції підгрупі № 10 «Розбудова системи моніторингу і оцінки якості освіти» робочої групи з розроблення проєкту Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки


  • Володимир Іларіонович ЛУГОВИЙ Національна академія педагогічних наук України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-1650-066X
Ключові слова: якість вищої освіти, дуальність якості, забезпечення і вдосконалення якості, механізми моніторингу і оцінювання освітньої якості, профіль якості вищої освіти

Анотація

На підставі результатів авторських системних досліджень проблем освітньої якості в Україні і світі сформульовано стратегічно важливі пропозиції для забезпечення і вдосконалення якості вищої освіти. Ідентифіковано причини недостатньої освітньої якості — недосконалість університетської мережі, несформованість системи механізмів моніторингу і оцінювання якості, відсутність профілю якості вищої освіти. Аргументовано необхідність у практичному забезпеченні та вдосконаленні якості вищої освіти розрізняти і враховувати дуальність категорії якості — мінімально достатню і максимально досконалу, та відповідні механізми моніторингу і оцінювання, а також мотивації якісної освітньої діяльності — зобов’язання і заохочення досягнення якості. У пропозиціях акцент зроблено на формуванні в Україні глобально конкурентоспроможної якості, створення університетів світового і субсвітового класу, зокрема шляхом їх укрупнення.

Список використаних джерел

Виконання критеріїв надання та підтвердження статусу національного закладу вищої освіти : аналітичний звіт. (2019). Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/10/А-2019-1-20191015-3.pdf

Вища освіта в Україні у 2019 році : статистична інформація. (2020). Київ: Державна служба статистики України. http://www.ukrstat.gov.ua/

Воробйова, О., Дебич, М., Линьова, І., Луговий, В., Оржель, О., Слюсаренко, О., Таланова, Ж., & Трима, К. (2018). Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції (частина І) : аналітичні матеріали (В. Луговий, Ж. Таланова, ред.). Київ: ІВО НАПН України. https://bit.ly/2Ctk3Ei

Воробйова, О., Дебич, М., Луговий, В., Оржель, О., Слюсаренко, О., Таланова, Ж., & Трима, К. (2019). Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції (частина ІІ) : аналітичні матеріали. (В. Луговий, Ж. Таланова, ред.). Київ: ІВО НАПН України. https://doi.org/10.31874/978-617-7486-28-1-2019

Воробйова, О.П., Гриценко, М.В., Луговий, В.І., Оржель, О.Ю., Слюсаренко, О.М., Ставицький, А.В., Таланова, Ж.В., Ткаченко, В.П., & Трима, К.А. (2017). Світоглядні пріоритети гуманізації вищої освіти : монографія (В.І. Луговий, Ж.В. Таланова, ред.). Київ: ІВО НАПН України. https://bit.ly/2ZAPRPa

Вступ.ОСВІТА.UA. (2020). https://vstup.osvita.ua/

Державна казначейська служба України. (2020). Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2019 рік. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-za-2019-rik

Закон України. (2014, 1 липня). Про вищу освіту (1556-VII). http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Інформаційна система «Конкурс». (2020). Вступна кампанія 2019 року. http://vstup.info/#2019

Кабінет Міністрів України. (2017, 22 листопада). Про затвердження Порядку та критеріїв надання закладу вищої освіти статусу національного, підтвердження чи позбавлення цього статусу (912). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/912-2017-п

Кабінет Міністрів України. (2018, 14 березня). Про затвердження переліку світових рейтингів університетів для визначення особливої категорії іноземців та осіб без громадянства, які претендують на працевлаштування в Україні (154-р). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/154-2018-р

Кабінет Міністрів України. (2019, 24 грудня). Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності (1146). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-п

Концептуальні засади реформування публічного фінансування та управління закладами вищої освіти. (2019). https://osvita.ua/vnz/reform/69080/

Луговий, В.І., Слюсаренко, О.М., & Таланова, Ж.В. (2018a). Нові уроки лідерства для України від Шанхайського рейтингу 2018 року. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України, (3), 5-22.

Луговий, В.І., Слюсаренко, О.М., & Таланова, Ж.В. (2018b). Світовий досвід для створення національного рейтингу закладів вищої освіти. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України, (2), 5-23.

Міністерство освіти і науки України. (2020, 28 липня). Про утворення робочої групи з розроблення проєкту Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки (974). http://reform.org.ua/

Освіта.ua. (2020). Рейтинги ВНЗ. https://osvita.ua/vnz/rating/

Президент України. (2020, 3 червня). Про вдосконалення вищої освіти в Україні (210). https://www.president.gov.ua/documents/2102020-34045

Lugovyi, V., Orzhel, O., Slyusarenko, O., & Talanova, Zh. (2018). Education and research duality — the determining characteristic of higher education. Education: Modern Discourses, (1), 71-88. https://doi.org/10.32405/2617-3107-2018-1-8

Lugovyi, V., Slyusarenko, O. & Talanova, Zh. (2019). University rating & development: challenges and opportunities for Ukraine. Education: Modern Discourses, (2), 60-77. https://doi.org/10.32405/2617-3107-2019-1-8

ShanghaiRanking Consultancy. (2019, August 15). ShanghaiRanking’s Academic Ranking of World Universities 2019 Press Release. http://www.shanghairanking.com/Academic-Ranking-of-World-Universities-2019-Press-Release.html

ShanghaiRanking Consultancy. (2020, June 29). ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects 2020 Press Release. http://www.shanghairanking.com/ShanghaiRankings-Global-Ranking-of-Academic-Subjects-2020-Press-Release.html


Переглядів анотації: 70
Завантажень PDF: 32
Опубліковано
2020-08-14
Як цитувати
ЛУГОВИЙ, В. І. (2020). ПРОБЛЕМА ОСВІТНЬОЇ ЯКОСТІ В СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2). https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-11-1
Розділ
Програма спільної діяльності з МОН України

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають