ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ УЧНІВ, БАТЬКІВ І ВЧИТЕЛІВ ПРО ОСВІТНІ ПРОБЛЕМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 19 травня 2022 р.

  • Марина Юріївна Мельник Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6581-5129
  • Альона Василівна Малиношевська Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0472-1940
Ключові слова: освіта, освіта в умовах воєнного стану, психолого-педагогічний супровід

Анотація

Повномасштабне військове вторгнення Російської Федерації в Україну 24 лютого 2022 р. призвело до численних людських жертв, величезних руйнувань, економічних втрат, а також стало причиною низки гострих викликів для учнів, їхніх батьків і вчителів. Зокрема, це налагодження доступу здобувачів освіти до освітнього процесу у час активних бойових дій на території України, переведення закладів освіти в режим дистанційного і змішаного навчання, призупинення в окремих випадках освітнього процесу, організація надання освітніх послуг дітям з числа тимчасово переміщених осіб тощо. Окремі з нагальних проблем частково або повністю унормовані актами й рекомендаціями МОН України, утім, значна частина ще потребує вирішення. Обговорюються результати опитування Інституту обдарованої дитини НАПН України щодо визначення факторів впливу війни на систему загальної середньої освіти, проведеного у березні й травні 2022 р. серед педагогічної спільноти, здобувачів освіти й батьків, у якому загалом узяли участь понад 15 тис. осіб з усіх регіонів країни. З’ясовано особливості освітнього процесу у закладах освіти в усіх регіонах країни через один та через два місяці після запровадження воєнного стану. Описано емоційні переживання здобувачів освіти, педагогічних працівників та батьків через один та через два місяці після повномасштабного військового вторгнення. Уточнено актуальні потреби учасників освітнього процесу щодо організації навчання. З’ясовано, що для третини опитаних потенційно є затребуваною професійна психологічна підтримка. Зафіксовано зазначені респондентами феномени, що можуть бути проявом впливу травматичних подій: проблеми в міжособистісній взаємодії; труднощі емоційної регуляції; поведінкові та фізіологічні прояви. Описано погляди учасників освітнього процесу на розвиток системи освіти в Україні в умовах воєнного стану. Представлено рекомендації для подальшої ефективної роботи з цільовими аудиторіями.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Марина Юріївна Мельник, Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, завідувач відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

Альона Василівна Малиношевська, Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, заступник директора з наукової роботи Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

Список використаних джерел

Мельник, М.Ю. (2022). Освіта в умовах воєнного стану: результати опитування. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4130

Міністерство освіти і науки України. (2022a). Інтерактивна мапа зруйнованих і пошкоджених закладів освіти. https://saveschools.in.ua

Міністерство освіти і науки України. (2022b, 25 лютого). Сергій Шкарлет: всім закладам освіти рекомендовано припинити освітній процес. https://bit.ly/3whvWF9

Міністерство освіти і науки України. (2022c, 1 квітня). Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року. https://bit.ly/38cRU4p

Міністерство освіти і науки України. (2022d, 25 квітня). Cергій Шкарлет розповів про початок сьомого тижня навчання в умовах воєнного стану. https://bit.ly/3ysw6w5

Слюсаревський, М.М. (2022). Соціально-психологічний стан українського суспільства в умовах повномасштабного російського вторгнення: нагальні виклики і відповіді : науково-аналітична доповідь. Київ: Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. https://bit.ly/38eUzKW

Соціологічна група «Рейтинг». (2022, 6 квітня). Восьме загальнонаціональне опитування: Україна в умовах війни. https://bit.ly/3vKP6Va

Cedos. (2022, 31 березня). Перші дні повномасштабної війни в Україні: думки, переживання, дії. Перші результати дослідження : аналітична записка. https://bit.ly/3l0r3Ls

Gradus Research Company. (2022, березень). Суспільно-політичні настрої під час повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України — третя хвиля дослідження. https://bit.ly/3KHH0kk

LB.UA. (2022, 4 травня). Сергій Шкарлет: «Я не допущу освітнього мародерства». https://bit.ly/39cEupb

UNICEF. (2022). More than half of Ukraine’s children displaced after one month of war. https://bit.ly/37DdwGQ

Опубліковано
2022-06-30
Як цитувати
Мельник, М. Ю., & Малиношевська, А. В. (2022). ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ УЧНІВ, БАТЬКІВ І ВЧИТЕЛІВ ПРО ОСВІТНІ ПРОБЛЕМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 19 травня 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4142
Розділ
Засідання Президії НАПН України