ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

  • Микола Миколайович Слюсаревський Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4038-5668
  • Любов Володимирівна Григоровська Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-1436-5719
Ключові слова: повномасштабне російське вторгнення, учасники освітнього процесу, психологічна підтримка, медіапсихологічна експертиза, подолання стресу, емоційна стабілізація

Анотація

З перших днів повномасштабного російського вторгнення науковці Інституту соціальної та політичної психології НАПН України розгорнули роботу з опрацювання викликів, що постали перед українським суспільством. Ця робота здійснювалася на різних рівнях і за різними напрямами: розроблення та поширення інформативно-інструктивних та методичних матеріалів (інфографіки, рекомендації, інструкції) для педагогів, батьків, фахівців допомагальних професій з питань психологічної підтримки дітей у ситуації, що склалася; практична робота з дітьми, їхніми батьками, вчителями, шкільними психологами з оволодіння техніками подолання стресу, зниження викликаної війною емоційної нестабільності, опанування паніки (вебінари, практичні заняття, консультації); розв’язання проблем організації освітнього процесу дітей, що виїхали за межі України; акумуляція та осмислення власного досвіду професійної діяльності в умовах війни (участь у масових науково-практичних заходах, їх організація та проведення); відтворення семантичного простору російсько-української війни (у вигляді термінологічного словника) тощо. Обсяг здійсненої в описаний період роботи, її зміст та інтенсивність засвідчують, що науковий колектив Інституту має достатні ресурси для оперативного й високопрофесійного вирішення завдань будь-якої складності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Микола Миколайович Слюсаревський, Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

член-кореспондент НАПН України, директор Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, віцепрезидент Товариства психологів України, м. Київ, Україна

Любов Володимирівна Григоровська, Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, вчений секретар Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна

Список використаних джерел

Бевз, Г. (2022a). Як подолати паніку та психічні зриви : рекомендації. ВМГО «Студентська республіка». https://cutt.ly/NHrmbLh

Бевз, Г. (2022b, 14 березня). Бути сильним зовсім не означає не боятися. Facebook. https://bit.ly/3P8duHT

Васютинський, В., Горностай, П., Губеладзе, І., Найдьонова, Л., Слюсаревський, М., & Чуніхіна, С. (2022). Термінологічний словник російсько-української війни (М.М. Слюсаревський, ред.; С.Л. Чуніхіна, упоряд.). Київ: Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. https://cutt.ly/JHrQ8vb

Вознесенська, О. (2022a, 14 березня). Арттерапія в роботі з травмою. Застосування глини та ліплення. Facebook. https://cutt.ly/YHrWsmM

Вознесенська, О. (2022b, 16 березня). Арттерапія в роботі з травмою. Писанкарство як засіб стабілізації після травмівних подій. Facebook. https://cutt.ly/sHrWIZ2

Вознесенська, О. (2022c, 21 березня). Арттерапія в роботі з травмою. Застосування мандал в роботі з постраждалими. Facebook. https://cutt.ly/gHrWVi6

Вознесенська, О. (2022d, 5 квітня). Медіатравма та шкідливі наслідки перегляду дітьми малюнків, пов’язаних з війною. Facebook. https://cutt.ly/WHrEugB

Вознесенська, О., & Сидоркіна, М. (2016). Арт-терапія у подоланні психічної травми : практичний посібник. Вид. 2-ге., випр. та доповн. Київ: Золоті ворота. https://bit.ly/38PpzBp

Горностай, П. (2022, 16 березня). Як пережити стрес війни: поради психолога. Vesti.ua. https://cutt.ly/THrTlXV

Губеладзе, І. (2022a, 16 березня). Як говорити з людиною у кризовій ситуації. Facebook. https://bit.ly/3FG2uwT

Губеладзе, І. (2022b, 23 березня). Техніка «Безпечне місце». Facebook. https://bit.ly/3MaZKdA

Губеладзе, І. (2022c, 24 березня). Вправи для стабілізації емоційного стану учнів під час онлайн-уроків в умовах воєнних дій. Вебінар для українських вчителів [Відео]. YouTube. https://youtu.be/scLSyWd1Qn4

Губеладзе, І. (2022d, 30 березня). Психологічна підтримка учнів під час війни. Вебінар для українських вчителів [Відео]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_ryLxTVzeHM

Губеладзе, І., & Мирончак, К. (2022, 13 березня). Біль горя і втрати, або 5 стадій переживання втрати. Facebook. https://bit.ly/3wm1ycT

Дворник, М., & Кочубейник, О. (2022a, 25 лютого). Як допомогти дитині під час збройної агресії. Інфографіка-інструкція. Facebook. https://cutt.ly/rHrIfHJ

Дворник, М., & Кочубейник, О. (2022b, 25 лютого). 5 кроків допомоги постраждалим в умовах надзвичайної ситуації. Інфографіка-інструкція. Facebook. https://cutt.ly/oHrIRNe

Кабінет Міністрів України. (2022, 17 березня). Про утворення Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану (302). https://bit.ly/3L8Iq7o

Кисельова, К. (2022). Матюки — це теж війна: для чого нам зараз лайка? Освіторія. https://cutt.ly/GHrIZRB

Кремень, В.Г., Луговий, В.І., Топузов, О.М., Сисоєва, С.О., Максименко, С.Д., Ляшенко, О.І., Ничкало, Н.Г., Саух, П.Ю., Лук’янова, Л.Б., Регейло, І.Ю., & Гудим, І.М. (2022). Про роботу відділень та наукових установ національної академії педагогічних наук України в умовах воєнного стану. Наукова доповідь Президії НАПН України 24 березня 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4118

Найдьонова, Л. (2022a, 2 березня). Вправи антидепресанти. Facebook. https://bit.ly/3Pelabz

Найдьонова, Л. (2022b, 2 березня). Дитячий антистрес. Facebook. https://bit.ly/3PdeGK2

Найдьонова, Л. (2022c, 5 березня). Психологічні хвилинки для дітей. Facebook. https://bit.ly/3L3MBBx

Найдьонова, Л. (2022d, 9 березня). Дитячий антистрес. Facebook. https://bit.ly/3ssNAVv

Найдьонова, Л. (2022e, 11 березня). Дитина жаліється на головний біль. Facebook. https://bit.ly/3ytZFNQ

Найдьонова, Л. (2022f, 12 березня). Захисна реакція психіки — віковий регрес. Facebook. https://bit.ly/3w2KE4a

Найдьонова, Л. (2022g, 12 березня). Психологічний імунітет: 8 ключів, щоб відновити сили. Освіторія. https://cutt.ly/sHrI4Sh

Найдьонова, Л. (2022h, 12 березня). Терміново сьогодні ВШО. Facebook. https://bit.ly/3su07bc

Найдьонова, Л. (2022i, 13 березня). Матюки. Зовнішнє і внутрішнє. Facebook. https://bit.ly/3PgX6oz

Найдьонова, Л. (2022j, березень). «Ментальний щит» для дітей: хвилинки психологічної самодопомоги. Освіта і суспільство, (3), 9. https://naps.gov.ua/ua/press/releases/2688/

Найдьонова, Л. (2022k, 9 квітня). Дев’ять ключів психологічного імунітету. Освіта.UA. https://cutt.ly/SHrIDd2

Національна академія педагогічних наук України. (2022, 7 квітня). Всеукраїнський круглий стіл «Психологія російсько-української війни: внутрішній погляд». https://naps.gov.ua/ua/press/releases/2686/

Освітній омбудсмен України. (2022, 28 лютого). Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни. https://cutt.ly/bHrPaQI

Президент України. (2022, 24 лютого). Про введення воєнного стану в Україні (64/2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022

Радіо Свобода. (2022, 20 березня). Біженцями стали щонайменше 1,5 мільйона дітей із України — ЮНІСЕФ. https://cutt.ly/nHrQgOO

Опубліковано
2022-05-10
Як цитувати
Слюсаревський, М. М., & Григоровська, Л. В. (2022). ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4129
Розділ
Діяльність НАПН України в умовах воєнного стану